Prijsstijgingen! Hoe blijf je binnen budget?

Met een beperkt budget de beste zorg bieden is een flinke uitdaging. En deze wordt alleen maar groter door de snel stijgende prijzen. Hoe kun je als zorginstelling, terwijl alles steeds duurder wordt, toch de stijging van de kosten beperken? Ontdek hoe je het budget onder controle kunt houden door en bekijk onze 10 budgettips.

stijgende prijzen stijgende prijzen

Stijgende prijzen

Dat de zorg steeds duurder wordt, is niets nieuws onder de zon. Al 50 jaar stijgen de zorgkosten onafgebroken. Maar niet eerder nam de stijging in zo’n rap tempo toe. De vergrijzing speelt daarbij een aanzienlijke rol, maar ook het dagelijkse leven wordt steeds duurder. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lagen de prijzen van consumentengoederen en diensten eind juni 2022 maar liefst 11% hoger ten opzichte van eind juni 2021.

Juist de afgelopen jaren zijn de kosten voor personeel, brandstoffen, elektriciteit, grondstoffen en transport flink gestegen. En dat voelt iedereen in zijn portemonnee. Bovendien is de verwachting dat gedurende dit jaar de prijzen verder zullen stijgen als gevolg van schaarste in grondstoffen en personeel en alle daaruit voortvloeiende gevolgen. Hoe kan jouw zorginstelling door deze eerdere en nieuwe prijsstijgingen toch binnen het budget blijven?

Jan de Kok, pricingmanager bij Van Hoeckel
Ik raad iedereen aan om intern in gesprek te gaan over het budget voor 2023. Mijn advies is om dit te verhogen met 5-7,5%, dan ben je in ieder geval goed voorbereid. Misschien valt het mee en heb je budget over.

Als zorginstelling wil je het beschikbare budget zo goed mogelijk besteden en dus vooral gebruiken voor lekker en gezond eten voor de cliënten of patiënten. Het is dan ook moeilijk om te zien dat de stijgende prijzen een steeds grotere hap uit dit budget nemen, terwijl er niet méér eten en drinken van kan worden gekocht. Is er een manier waarop leveranciers dit kunnen voorkomen? Of is het voor hen mogelijk om de prijsstijgingen niet door te berekenen? Helaas kunnen leveranciers niet anders dan deze prijsstijgingen doorvoeren.

Budgetmodule Aan Tafel Budgetmodule Aan Tafel

Handige budgetmodule

Hogere inkoopkosten kunnen eenvoudig leiden tot overschrijding van het budget. Het is dan ook belangrijker dan ooit om goed zicht te hebben op de uitgaven en deze zo onder controle te houden. Daarom is het goed om te weten met welk percentage bepaalde producten de afgelopen periode zijn gestegen. Bij Van Hoeckel hebben we daarvoor een prijsmonitor die op artikelniveau de prijsstijgingen inzichtelijk maakt. Dit kan je helpen bij het wel of niet kiezen voor bepaalde boodschappen. Ook een budgetmodule, zoals die in Aan Tafel, is een handig hulpmiddel om binnen het budget te blijven. Deze telt de prijzen van de bestelde boodschappen bij elkaar op en toont een vergelijking met het ingevoerde budget. Zo weet je zeker dat je niet meer uitgeeft, dan je te besteden hebt.

Budgettips voor de boodschappen

Naast het bewaken van de uitgaven kun je als zorginstelling nog meer doen om het budget onder controle te houden. Vaak valt er op de boodschappen zelf ook nog (veel) winst te behalen. Wij geven je een aantal handige budgettips. 

  1. Kijk goed naar de aanbiedingen in Aan Tafel, houd niet per se vast aan een bepaald merk en leg een voorraad aan. Dit heeft invloed op de menukeuze.
     
  2. Kies voor huismerken in plaats van A-merken. Huismerken zijn van prima kwaliteit en vaak aanzienlijk goedkoper dan A-merken.
     
  3. Koop grote formaten of voordeelverpakkingen, deze kunnen veel geld besparen.
     
  4. Het lijkt aantrekkelijk om divers in te kopen. Maar vergeet niet dat tussendoor inkopen doen bij de supermarkt meer administratie met zich mee brengt. Het is daarom slimmer én goedkoper om bij één of twee leveranciers inkopen te doen. 
     
  5. De prijzen voor koffie en thee stijgen flink. Overweeg om een kleine bijdrage te vragen voor koffie en thee aan  bezoekers.
     
  6. Koop zoveel mogelijk de groenten van het seizoen. Deze zijn niet alleen voordeliger, maar ook nog eens gezonder, smaakvoller en duurzamer.
     
  7. Kies voor gezonde én goedkopere alternatieven. Peulvruchten zijn bijvoorbeeld een goede vleesvervanger en ook nog eens een stuk voordeliger.
     
  8. Ga voor een goede balans tussen vers en kant-en-klaar, zoals verse groente en groente uit blik of pot en verse maaltijden en convenience maaltijden.
     
  9. Warm niet alles in één keer op om verspilling te voorkomen. Als een product eenmaal verhit is, mag het niet opnieuw worden gebruikt. Mocht je tijdens de maaltijd iets tekort komen, dan kun je daar eenvoudig nog wat meer van opwarmen.
     
  10. Voer af en toe een pannenkoeken- of wentelteefjesdag in. Dit levert dubbele winst op, want voor pannenkoeken en wentelteefjes heb je lage inkoopkosten én de cliënten of patiënten zijn er dol op.

Ook in de keuken is het goed om spaarzaam te werken. Hierbij kun je denken aan het werken volgens recepturen en aan het nauwkeurig afwegen van de ingrediënten. Verder kan het voorkomen van voedsel- en materiaalverspilling een positief effect hebben op het budget. Schep niet elke cliënt of patiënt dezelfde portiegrootte op, maar houd rekening met de persoonlijke behoefte of liever nog vraag hoeveel een cliënt of patiënt wil eten. Gebruik zoveel mogelijk vast serviesgoed en bestek in plaats van disposables. Ook zuinig omgaan met de huishoud- en schoonmaakartikelen draagt bij aan lagere kosten.

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen