Geplaatst op 27 november 2019
VieCuri weet jongeren te prikkelen
Van een verrassend broodje kebab tot en met YouTube-ster Dylan Haegens: bij VieCuri Medisch Centrum weten ze wel hoe je jongeren aan het denken zet. Oók als het gaat om een on-sexy onderwerp als gezonde voeding. Kijk maar naar het evenement dat er het afgelopen weekend plaatsvond: ‘Fake care or not?’ Wij mochten de bezoekers inspireren met enkele gerechten.
Elk jaar organiseert VieCuri een groot publieksevenement: een matinee met steeds een ander thema. Deze evenementen slaan altijd aan, maar jongeren kwamen er relatief weinig. Terwijl ook voor hen gezondheid natuurlijk een belangrijk thema is. Bovendien lopen in deze doelgroep de medewerkers van de toekomst rond. Alle reden dus om de jaarlijkse matinee deze keer op jongeren te richten.
Niet belerend
“Als ziekenhuis hebben we de taak om alle doelgroepen te bereiken”, aldus adviseur fondsen en subsidiesRuud Stikkelbroeck. “Maar zeker bij jongeren willen we dat niet belerend doen. Daarom hebben we gekozen voor een thema dat aanhaakt bij fake news: ‘Fake Care. Een populaire insteek dus, waarmee we ze wilden prikkelen. Want je denkt misschien veel over voeding en gezondheid te weten, maar klopt het allemaal wel? Kijk, proef, voel maar eens. En denk na natuurlijk!”
Festivalsfeer
Het evenement had een festivalachtig karakter, vertelt manager Food Service Daniëlle Hanrath. “We hebben jongeren fysiek en mentaal uitgedaagd met spellen en informatieve stands. Ook konden ze deelnemen aan allerlei interessante interactieve workshops. Én er was natuurlijk van alles te proeven. Wafels van zoete aardappel, een mousse van witte tomaat en zwarte risotto bijvoorbeeld. Maar ook het ‘bloed’ van een bloedsinaasappel in een spuitje. Echt een spel voor de zintuigen dus. Steeds met de vraag: ‘Weet je wat je eet?’”
‘Echt niet!’
Ook wij mochten onze bijdrage leveren. Samen met onze verspartner SmitVis lieten we de jongeren kennismaken met verse haring. En met verspartner Smeding presenteerden we een broodje kebab van – plantaardige – oesterzwammen. “Al vertelden we dat laatste er niet bij natuurlijk”, aldus accountmanager Jan Jongerius. “‘Écht niet’, was de reactie die we kregen als we het achteraf vertelden. Dus ja: ik denk dat we er aardig in geslaagd zijn om ze op een andere manier naar voeding te laten kijken. En dat is precies waarom we dit soort evenementen graag stimuleren.”
Werken in het ziekenhuis
En het mooie is: VieCuri had bij het evenement ook een vmbo-school uit Venlo betrokken. “Samen met onze koks en enkele stagiairs hebben de leerlingen van die school geholpen bij de voorbereiding”, aldus Teamleider Horeca Food Service Nicole Jansen. “Een laagdrempelige kennismaking dus, waarmee we op een heel luchtige manier met ze in gesprek raakten. Over hun levensstijl natuurlijk, maar ook over werken in het ziekenhuis. Zo sneed het mes aan alle kanten!”