Geplaatst op 31 augustus 2021
Beter Ontmoeten uitkomst voor gezond ziekenhuisrestaurant
Betere marges en lagere kosten dankzij online Foodbank
Beter Ontmoeten helpt ziekenhuizen bij het inrichten van gezonde restaurants (zowel voor personeel als bezoekers). We hebben Beter Ontmoeten onlangs verrijkt met een online Foodbank. Dankzij deze tool realiseren ziekenhuizen significante kostenbesparingen, hanteren ze aantrekkelijkere verdienmodellen/marges en werkt de keukenbrigade overzichtelijker en prettiger.
Met Beter Ontmoeten spelen we in op het Nationaal Preventieakkoord, dat de overheid in 2018 opstelde. Een van de doelen is dat in 2030 het voedingsaanbod in alle Nederlandse ziekenhuizen gezond moet zijn. Dus niet alleen de voeding voor patiënten, maar ook het aanbod in personeels- en bezoekersrestaurants. Ziekenhuizen die gebruik maken van Beter Ontmoeten, investeren doelgericht in de laatste twee (voor gezonde, herstelbevorderende patiëntvoeding biedt Van Hoeckel andere oplossingen).
Concept op maat
Beter Ontmoeten is een concept op maat. Dat betekent dat ieder ziekenhuis een eigen, unieke invulling mag verwachten. William van Leeuwen (Manager Implementaties en processen Van Hoeckel): “De basis voor iedere puzzel is een uitgebreid locatieonderzoek. Wie zijn de restaurantgasten? Welke culinaire behoefte hebben ze? Op basis daarvan stellen we een passende, gezonde menukaart samen, afgestemd op de richtlijnen Goede Voeding.”
Verdienmodellen en marges
Daarna is het zaak om het bijbehorende keukenproces efficiënt in te richten. De online Foodbank van Beter Ontmoeten biedt daarin uitkomst. De online Foodbank is een product van SmartCuisine, specialist in online keukenoplossingen.
Oprichter van SmartCuisine is SVH Meesterkok Anton Dijk, die dankzij zijn jarenlange ervaring exact weet hoe het ideale keukenproces verloopt. “De chef en zijn personeel willen maar één ding: een continue, hoge kwaliteit van de gerechten, zodat hun gasten ieder maaltijdmoment perfect beleven. Terwijl het ziekenhuis scherp let op verdienmodellen en marges. Dankzij de online Foodbank in Beter Ontmoeten investeer je in allebei.”
Naadloos keukenproces
De online Foodbank (met een overzichtelijk dashboard als basis) bevat alle recepturen en bereidingswijzen, in stappen beschreven, zodat iedere keukenbrigade naadloos en op hetzelfde constante niveau werkt, ongeacht het moment of de personele bezetting. Daarnaast vinden zij in de online Foodbank slimme mise-en-placelijsten, afgestemd op de houdbaarheidstermijn van producten. “Dat betekent dat het aantal wekelijkse mise-en-placemomenten sterk afneemt”, aldus Dijk. “Dat levert een tijdbesparing op van soms zelfs tegen de 50 procent.”
Bestellen in een handomdraai
Door de exact beschreven recepturen in de online Foodbank is het bestellen van nieuwe voorraad ongekend eenvoudig. Met één druk op de knop bestelt de keukenmedewerker voor ieder gerecht de complete ingrediëntenlijst bij Van Hoeckel. Dat zorgt niet alleen voor gemak en een minimale kans op fouten, maar ook voor een scherp inzicht in calculaties, overzicht in het (bestel)proces en een aanzienlijke wastereductie.
“Ik had deze oplossing heel graag gehad in mijn actieve carrière als kok”, aldus Dijk. “Een chefkok is vaak uren bezig met administratie en het plaatsen van bestellingen, terwijl hij veel liever lekkere gerechten maakt om zijn gasten te verwennen. Via Beter Ontmoeten is dat voortaan mogelijk.”
Unieke gezonde keuken
Beter Ontmoeten bevat momenteel een kleine honderd gerechten en recepturen (inclusief mise-en-place-lijsten). Marlot Smulders (Culinair projectmanager Van Hoeckel): “Zoals gezegd: ieder ziekenhuis krijgt een oplossing op maat. Eigen recepturen toevoegen aan je Foodbank-omgeving? Dat kan. Wij doen een check aan de hand van de richtlijnen Gezonde Voeding en passen de recepturen waar nodig aan.” “Via Beter Ontmoeten werkt ieder ziekenhuis met een unieke gezonde keuken”, besluit Marlot. “We zijn ervan overtuigd dat we hiermee de gezondheid en het welbevinden vergroten van iedere ziekenhuisbezoeker.”