Meer beleving met verse gerechten en persoonlijk contact
Zorggroep Drenthe besteedt veel aandacht aan smaak, sfeer en beleving. Siebren de Jong, (hoofd restauratieve dienstverlening) en Otto Hoekstra (manager Service bedrijf) vertellen hoe zij dagelijks vers koken en zo met goed en lekker eten en drinken bijdragen aan het welzijn van hun bewoners en cliënten. Of liever gezegd: hun gasten.
Iedere dag samen zorgen voor een mooie en waardevolle dag, dat is de ambitie van Zorggroep Drenthe. Lekker eten en drinken vormt daar een belangrijk deel van. “Eten heeft alles te maken met beleving. De geur van versbereid eten in huis zorgt ervoor dat mensen meer trek krijgen. Daarom kiezen wij ervoor om elke dag vers te koken. Op deze manier bieden wij onze bewoners en cliënten, die wij gasten noemen, eerlijke en met zorg bereide producten en daar zijn wij trots op”, vertelt Siebren. Volgens Otto is de presentatie eveneens belangrijk: “Je eet namelijk voor 80% met je ogen. Ook aan het sociale aspect bij eten en drinken hechten wij veel waarde. Wij hebben al een open keuken, zodat de kok en de medewerkers van de keuken in direct contact staan met onze gasten. En hoe meer de deuren opengaan, hoe beter het is. De keuken gaat echt van backoffice naar frontoffice. Wij willen dat onze gasten zich speciaal voelen. Dat persoonlijke contact is daarbij ontzettend belangrijk en dat zal altijd zo blijven.”
Uitdagende gerechten op het menu
Om het menu goed en gevarieerd te houden komt eens in de zes weken de menucommissie bij elkaar. “Per seizoen hebben wij een wisselende cyclus. Op het menu staan altijd uitdagende gerechten, zoals kip tandoori. Onze gasten vinden juist dat soort gerechten heel lekker. Zij eten echt niet alleen maar aardappels, groente en vlees. Lasagne is bijvoorbeeld één van de favorieten”, aldus Siebren. “Wij serveren regelmatig verschillende gerechten uit diverse landen. Ook hebben wij iedere maand een thema, zoals pannenkoekendag of de start van het aspergeseizoen (inclusief bezoekje aan de aspergeteler door medewerkers van de voedingsdienst). Zo doe je eens iets anders en onze gasten genieten daar enorm van. Om de meest uiteenlopende gerechten vers én lekker te kunnen bereiden, zijn een goede kok en gemotiveerde medewerkers onmisbaar.”
Concept ‘Bij de Buren’
Voor het realiseren van al hun ambities op het gebied van goede voeding en beleving vinden Siebren en Otto de samenwerking met Van Hoeckel heel belangrijk. Otto: “Het is prettig om een leverancier te hebben, die met je meekijkt naar wat er allemaal mogelijk is. Wij hebben bijvoorbeeld het concept ‘Bij de Buren’, waarmee wij ons op de buurtbewoners richten. Elke week biedt ons restaurant hun een andere weekplate met vlees, vis of een vegetarische variant. Op deze laagdrempelige manier ontstaan er mooie contacten met de buren. Zij worden als het ware onderdeel van onze locatie. Het concept ‘Bij de Buren’ is op zich nog goed, maar wij vinden het tijd worden voor een update. In plaats van een restaurant willen wij bijvoorbeeld naar een grand café toe. Wij zijn blij dat Van Hoeckel hierin met ons wil meedenken en ons kan adviseren, zodat wij ons concept kunnen verbeteren.”
Vaker kleinere maaltijden
Het mag duidelijk zijn: voeding is bij Zorggroep Drenthe continu in ontwikkeling. “Je wilt je als zorgorganisatie blijven verbeteren. En dat is een proces, want eten en drinken staat nooit stil”, aldus Otto. “Zo behaalden wij in januari van dit jaar het ISO 22000 certificaat (systeemnorm voor voedselveiligheid). In de toekomst willen wij de drie maaltijdmomenten loslaten. Het idee is om onze gasten dan verspreid over de dag vaker kleinere maaltijden en hapjes aan te bieden. Op deze manier krijgen zij meer voedingsstoffen binnen. En heeft een gast bijvoorbeeld extra eiwitten nodig, dan willen wij hem of haar geen medische drinkvoeding voorschotelen maar een lekker zelfgemaakt toetje. Wij zien dat mensen die vaker op een dag eten, minder medicijnen gebruiken. En nog een voordeel van meer maaltijdmomenten: ieder maaltijdmoment is een persoonlijk contactmoment met de voedingsmedewerker. Daar worden onze gasten sowieso heel blij van.”