Geplaatst op 21 september 2021
Zo profiteert HMC van Beter Ontmoeten
Betere marges en lagere kosten dankzij concept voor gezonde restaurants
Beter Ontmoeten is een concept dat ziekenhuizen helpt bij het inrichten van gezonde restaurants (zowel voor personeel als bezoekers). Haaglanden Medisch Centrum in Den Haag (HMC) is een van de eerste ziekenhuizen waar Beter Ontmoeten geïntegreerd wordt. Jetze-Jan Dijkstra, afdelingsmanager Restauratieve Diensten, ziet nu al resultaten.
Beter Ontmoeten is het antwoord van Van Hoeckel op het Nationaal Preventieakkoord, dat de overheid in 2018 opstelde. Eén van de doelen daarin is dat in 2030 het voedingsaanbod in alle Nederlandse ziekenhuizen gezond moet zijn. “Een goed voornemen, al was een gezonde, smakelijke maaltijd altijd al onze stip op de horizon”, aldus Dijkstra. “We hebben impact op ruim drieduizend dagelijkse eetmomenten. Het is onze taak om continu te bekijken hoe we ons voedingsaanbod gezonder en duurzamer kunnen maken.”
Eigen identiteit
“Een goede uitvoering vraagt echter om tijd en aandacht”, vervolgt Dijkstra. “We willen niet dat onze koks uren bezig zijn met het bedenken van recepturen, het samenstellen van een menucyclus en het berekenen van kostprijzen en marges. Daarom besloten we een partner te zoeken die ons kan helpen om het proces aan de achterkant te stroomlijnen en efficiënter te maken.”
Beter Ontmoeten bleek de kapstok die HMC zocht. William van Leeuwen (Manager Implementaties en processen Van Hoeckel): “We starten altijd met een uitgebreid locatieonderzoek, ook nu. Welke culinaire behoefte hebben de bezoekers van HMC? Op basis daarvan hebben we een passende, gezonde menukaart samengesteld, afgestemd op de richtlijnen Goede Voeding. Dat is het mooie: Beter Ontmoeten is een concept op maat. Ieder ziekenhuis mag een eigen, unieke invulling verwachten.”
Lagere kosten en hogere marges
Door de exact beschreven recepturen in de online Foodbank is het bestellen van nieuwe voorraad eenvoudig. Van Leeuwen: “Met één druk op de knop bestelt de keukenmedewerker voor ieder gerecht de complete ingrediëntenlijst bij Van Hoeckel. Dat zorgt voor gemak en een minimale kans op fouten. Daarnaast levert het een scherp inzicht in calculaties op, overzicht in het (bestel)proces en een aanzienlijke wastereductie.”
Dijkstra ervaart de genoemde voordelen in de praktijk. “Al snel was het effect op ons bedrijfsresultaat zichtbaar: lagere inkoopkosten, hogere marges en minder verspilling. Daarnaast constateren we meer werkplezier en betrokkenheid in onze keukenbrigade en een betere maaltijdbeleving door onze gasten. Van omzetverlies is geen sprake, integendeel: de gemiddelde besteding is gelijk gebleven, terwijl het aantal nieuwe gasten flink is gestegen. We voldoen duidelijk aan een behoefte.”
Zelfde omzet, slimmere presentatie
De HMC-restaurants bieden hun gasten voortaan onder andere meer variatie in vers belegde broodjes, á la minute bereide warme maaltijden en een uitgebreide saladebar. Zijn de snacks dan voorgoed verdwenen? Daarover is Dijkstra duidelijk. “Zeker niet, want wie zijn wij om te bepalen wat onze gast eet? We hebben wel de presentatie aangepast, net als de prijs.”
“Een kroket bijvoorbeeld, kost nu 1,20 euro in plaats van 95 eurocent. Ook presenteren we hem minder prominent. Hetzelfde geldt voor flesjes Spa tegenover frisdranken, notenrepen bij de kassa in plaats van chocolade en snoep, enzovoorts. Verder gaan we werken met eenvoudige pictogrammen, zoals een groen vinkje bij een meergranen broodje, tegenover een oranje of rood vinkje bij een wit bolletje. Zo verleiden we onze gasten met mooie, smakelijke en gezonde gerechten.”